Jetbeam M1X WP-RX 

Een LEP zaklamp met een bereik van 3 kilometer

Introductie


Jetbeam heeft gebruik gemaakt van een oud modelnummer, met een paar toevoegingen. De nieuwe, deze dus, heeft geen LED maar een LEP. Daar heb ik het straks nog wel meer over.

In de doos zat een mooie opbergkoffer. Redelijk hard, en goede kwaliteit. Niet perfect want er was al iets kleins afgebroken, een soort rib, aan de onderkant. Natuurlijk geen probleem. Maar de binnenzijde viel wel tegen. Het zwarte schuim dat de zaklamp en onderdelen moet scheiden is veel te zwak. Ook de accessoires vielen een beetje tegen.

  • De Jetbeam M1X zaklamp
  • Draagriem
  • Micro USB kabel
  • Tactical ring
  • Enkele o-ringen
  • Chinese beschrijving op kopieerpapier
jetbeam-m1x-wp-rx-1

In gebruik


De Jetbeam M1X ziet er redelijk glad uit, maar is het niet echt. Op de body zit wat knurling en de pocket clip geeft een beetje extra grip. Daarnaast is er maar 1 knop, namelijk aan de achterkant. Geen zijknop om bijvoorbeeld van modus te verwisselen. Alles gebeurt aan de achterzijde.

In de doos zit ook een rubberen tactical ring die je in plaats van de pocket clip kunt gebruiken. Dit heb ik maar gelijk gedaan, want die clip ga ik toch niet gebruiken. Op deze manier kun je hem in een cigar-grip, oftewel als cigaar beet houden.

De lamp heeft maar 2 instellingen, zwak en sterk. Dus low en high. Geen strobe of andere mogelijkheden. Het is een forward clicky dus je kan er ook mee signalen mee sturen, als je wilt.

Bouwkwaliteit, schroefdraad, knurling en anodisatie


Ik laat mezelf vaak heel positief uit over de kwaliteit van Jetbeam en voornamelijk om de machine bewerking en coating. Alhoewel de M1X me niet tegenvalt, kan het design nog wel een beetje verbeterd worden. Er valt niets qua kwaliteit op aan te merken, maar het mist een beetje de mooie afwerking van andere Jetbeams.

1 ding die me opviel, en waar ik lang niet echt bij stil had gestaan is het aandraaien van de tailcap. Dus de achter dop van de zaklamp. In de tailcap zit een veer, en aan de voorkant, bij de driver, zit ook een veer. Die moet je dus indrukken als je de tailcap moet aandraaien. En dat gaat niet zo zwaar als bij een ouderwetse Maglite, maar je moet wel even het schroefdraad op een goede lijn krijgen om ze vast te draaien.

De machinebewerking is gewoon prima over de hele lamp. Het enige probleem is een beetje de naam van de zaklamp die ze hebben ingegraveerd. Kijk maar naar de foto wat er voor naam staat.. beetje jammer moet ik zeggen.

LENS, LEP, BEZEL EN REFLECTOR


Ik heb even LED moeten veranderen naar LEP. De Jetbeam M1X is namelijk geen LED zaklamp, maar een LEP zaklamp. Dit staat voor Laser Exciting Phosphor.

Terwijl het product wordt vermarkt als een witte laser, zit er dus geen witte laser in, maar een blauwe laser. De laser schijnt als het ware op phosphor die de beam wit maakt. Daarna zijn er een paar lenzen die de bundel centreren en de kijkhoek van de beam beinvloeden.

Helaas kan ik de bezel niet los krijgen om binnen een kijkje te nemen. Ook ga ik dat niet doen met hitte of brute kracht. Dit ding is te duur daarvoor.

AFMETINGEN EN GEWICHT:


  • Lengte: 185 mm
  • Diameter kop:  61 mm

Gewicht:

  • Gewicht met Jetbeam batterij: 342 gram

Zie hieronder enkele bekende zaklampen naast elkaar.
Van links naar rechts: Astrolux FT03, Noctigon K1, Jetbeam M1X en Speras T1

En de laatste foto met zijn grote tegenstander. De Lumintop BLF GT. Spoiler: de Jetbeam verwoest de BLF GT gigantisch.

GEBRUIKERS INTERFACE


De zaklamp heeft een simpele gebruikers interface. High en Low.

Er zit mode memory op. Als je langer dan 3 seconden wacht na het uitzetten, dan wordt deze output bewaard. Als je hem daarna weer aanzet komt hij dus weer in dezelfde setting.

Modes:

  • High-low

Vanaf UIT:

  • Schakelaar half indrukken: momentary on
  • 1 klik: Aan, naar laatst gebruikte setting

Van AAN:

  • 1 klik: uit

Waarschuwing lege batterij:

  • De output wordt zo minimaal dat je kan zien dat hij uitgaat. Er is geen indicatie lampje of zoiets.

Stroboscoop

  • Niet aanwezig

Lock-out modus:

  • Niet aanwezig omdat die een mechanische knop heeft, zodat de batterij niet leeg kan lopen.

PWM

  • Niet te zien met blote oog.

BATTERIJEN EN OPLADEN


Elke krachtige zaklamp heeft goede batterijen nodig. Daarom kiezen er sommige fabrikanten er voor om zelf een batterij mee te leveren. Hierdoor kunnen ze garanderen dat een zaklamp zijn specificatie kan waarmaken.

Jetbeam levert bij deze zaklamp een 21700 type batterij mee met een inhoud van 5000mAh. De batterij is in een blauwe omhulsel gestoken en aan de positieve kant zit een Micro USB poort om de batterij op te laden. Je moet de batterij dus uit de zaklamp halen om hem op te laden. Bijna iedereen heeft wel een Micro USB kabel thuis liggen om de batterij op te laden. Je hoeft dus geen losse oplader te kopen. En om eerlijk te zeggen past deze batterij niet in 99.9% van alle opladers omdat die zo lang is. Dit komt door de USB laadfunctie en waarschijnlijk heeft deze ook protectie.

Je kunt natuurlijk ook je eigen 21700 batterijen gebruiken zoals unprotected flat tops. Dit is mogelijk door de veren aan zowel de driver kant als in de tailcap.

Performance

De metingen zijn gedaan met een Integrating Sphere die gecalibreerd is op 137 lumens met behulp van een Convoy S2+. De lux meter die ik heb gebruikt is de E4-X voor de afstandsmetingen en Extech SDL400 voor de runtime en lumens. Ik maak ook gebruik van een Kenko ND filter omdat de felste lampen te fel zijn.

Lumen en Ampere metingen:

Measured at the start:

Jetbeam M1x WP-RXModeSpecificatieZelf gemeten
Jetbeam 21700 batterijHigh 3.11A480492
Low 0.55a4579

Runtime:

De batterijduur is natuurlijk afhankelijk van de setting die je gebruikt en de batterij. Maar omdat Jetbeam de batterij zelf meelevert neem ik die als uitgangspunt.

De turbo mode zakt een beetje, en rond 3 minuten zakt hij in een keer naar ongeveer 270 lumens. De lamp blijft in totaal ongeveer 2 uur en 43 minuten branden. De protectie van de batterij zal waarschijnlijk ingeschakeld zijn door een te lage voltage, omdat de zaklamp in 1 keer uit ging, en de batterij 0V had. Even aan de stekker en de batterij was weer op te laden.

De lage stand kan veel langer branden. Mijn metingen lieten zien dat deze 8 uur en 36 minuten kan branden. Dit is trouwens langer dan de specificaties van 7.6 uur. Het aantal lumen is gemiddeld 60 lumen.

Afstand:

Dit formaat zaklamp komt eigenlijk alleen buiten in het veld tot zijn recht. Daarom heb ik hem op 10 en 20 meter gemeten.

  • Totaal gemeten op 10 meter: 2.300.000 cd =  3033 meter
  • Totaal gemeten op 20 meter: 2,280,000cd =  3020 meter

Dat is niet normaal. Ik weet niet of dat ik een speciaal exemplaar heb ontvangen, of dat Jetbeam de specificaties veel lager zet. Jetbeam geeft namelijk aan dat de lamp 1.300.000 cd intensiteit heeft, maar die van mij doet er dus nog een schepje bovenop naar 2.3 Mcd. Dit is ongeveer 1 miljoen candela meer dan de Acebeam W30 die ik heb gereviewed.

Beamshots:

Hieronder zie je een aantal beamshots die ik heb gemaakt. Camera instellingen: Canon 100mm F4, Iso 1600, 1/2 sec, 5000K.

De eerste toren is 650 meter ver, de 2e toren is ongeveer 450 meter ver.

CONCLUSIE


POSITIEVE PUNTEN:

  • Kan extreem ver schijnen ( 3 kilometer)
  • Geleverd met 21700 type batterij
  • Kan gigantisch ver schijnen.. oh ja, dat had ik al gezegd, maar dit ding is niet normaal meer.

NEGATIEVE PUNTEN:

  • De verpakking was een beetje teleurstellen. Het schuim was veel te zwak
  • De handleiding is geprint om normaal kopieerpapier en in het Chinees.
  • Prijs

Korte samenvatting:


Als ik de lamp een cijfer had moeten geven over zijn intesiteit, dan had ik hem een 11 moeten geven. Maar omdat ik internationaal maar 5 sterren kan geven, geef ik hem 5 sterren. Ja er zijn 2 kleine puntjes zoals de verpakking en handleiding, de zaklamp zelf is gewoonweg niet normaal.

WAAR KUN JE DE JETBEAM M1X ZAKLAMP KOPEN?


Kortingscode: BGM2XN of MM1XW 

Scroll naar top